سئو برای Mobile App Content Optimization

طراحی mobile first و فاکتورهای سئو نسخه موبایل

انتخاب نام مناسب برای اپلیکیشن بسیار مهم است و توجه کاربران را به خود جلب می‌کند. سعی کنید عنوانی که انتخاب می‌کنید کاربرد اپلیکیشن را به خوبی نشان دهد. استراتژی ASO به طور ارگانیک تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن را افزایش می‌دهد و نتایج مثبت بلندمدتی را برای کسب‌وکارها رقم می‌زند. طراحی یک آیکون جذاب و حرفه‌ای می‌تواند تأثیر زیادی در جلب نظر کاربران اپلیکیشن داشته باشد و باعث افزایش کلیک و دانلود شود. با Split Metrics می‌توانید بفهمید کدام طراحی یا توضیحات کاربران را بیشتر به دانلود ترغیب می‌کند.

اگر می‌خواهید با خیال راحت خدمات سئو سایت را به یک تیم حرفه‌ای و متخصص بسپارید، کافیست همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات طراحی سایت با وردپرس، با ما در تماس باشید. این فاکتورها، سرعت، تعامل و پایداری بصری یک صفحه را اندازه‌گیری می‌کنند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. نمونه بارز این موضوع ریز بودن بیش از اندازه برخی نوشته ها در دستگاه های موبایلی است که خوانایی آن را سخت می کند.

با بهینه‌سازی سایت برای موبایل، نه تنها رتبه‌های خود را در موتورهای جستجو بهبود می‌بخشید، بلکه تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان خود فراهم می‌کنید. با استفاده از تکنیک‌هایی مانند طراحی ریسپانسیو، افزایش سرعت بارگذاری، و بهینه‌سازی محتوا، می‌توانید سایت خود را برای موبایل بهینه‌سازی کرده و از رقبای خود پیشی بگیرید. طراحان اپلیکیشن های موبایل و استارتاپ هایی که از اپ موبایل استفاده می کنند، همیشه با چالش افزایش نصب اپلیکیشن در مارکت های اپ مواجه هستند. در واقع این رقابت تنگاتنگ را تنها با اتکاء به سئو اپلیکیشن می توان به برد نزدیک کرد. سئو اپلیکیشن یکی از بهترین و شناخته شده ترین راه های افزایش تعداد دانلود اپلیکیشن ها و نصب آنها می باشد. پس اگر مترصد فرصتی هستید که اپلیکیشن شما دیده شود حتما به بهینه سازی و سئو آن توجه کنید تا در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین به موفقیت های لازم دست یابید.

سپس از کیووردها در متادیتا یا اطلاعات اپلیکیشن استفاده کرده و تایتل و توضیحات مرتبط و جذاب بنویسید. برای اسکرین‌شات‌ها از تصاویر جذاب و عکس نوشته استفاده کنید و همچنین یک ویدیو از نحوه‌ی کارکرد اپلیکیشن و محیط داخل آن آپلود کنید. این اپلیکیشن آموزشی با استفاده از آیکون ساده و جذاب و انتخاب کلمات کلیدی مرتبط مانند "یادگیری زبان رایگان" توانسته کاربران بسیاری را جذب کند. اسکرین‌شات‌های گرافیکی و توضیحات انگیزشی نیز نقش مهمی در افزایش دانلود داشته‌اند. استفاده از این ابزارها، همراه با رعایت نکات ASO، به شما کمک می‌کند اپلیکیشن خود را به بهترین شکل در گوگل پلی معرفی کنید.

بنابراین هر دو مبحث، با وجود اشتراک‌هایی که در نحوه اجرا دارند کاملا با هم تفاوت دارند. پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با سئو، مقاله سئو چیست؟ را مطالعه کنید. چنانچه که شما مایل باشید سئو اپلیکیشن خود را داشته باشید، باید برای اپلیکیشن خود کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با محتوای اپلیکیشن که آمار جستجوی بالایی دارند تعریف کنید. برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب می توانید ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی مانند kwfinder ،SEMrush Keyword tool و غیره را نیز به کار گیرید. در اینباره حتما سعی کنید که کلمات کلیدی مهم را در بخش عنوان و توضیحات اپلیکیشن خود در اپ استورها به خوبی به کار بندید. بهینه‌سازی ASO برای افزایش دانلود اپلیکیشن در گوگل پلی ممکن است با چالش‌ها و اشتباهات متعددی همراه باشد.

برنامه نویسانی که در زمینه طراحی و تولید اپلیکیشن فعالیت می کنند پیوسته به دنبال آنند تا اپ در اپ استورهای مختلف مورد تأیید قرار گرفته و دیده شود. از این رو سئو اپلیکیشن در موتورهای جستجو از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بازدیدکنندگان و کاربران بیشتری را به خود جذب خواهد کرد. در ادامه راهکارهایی برای بهینه سازی اپلیکیشن در موتورهای جستجو را مطرح می کنیم. برای موفقیت در بازاریابی اپلیکیشن موبایل، دیده شدن در گوگل پلی استور حیاتی است. الگوریتم‌های گوگل پلی به نحوی طراحی شده‌اند که اپلیکیشن‌هایی با بهینه‌سازی بهتر (ASO) در جست‌وجوها رتبه بالاتری کسب کنند. اما چرا این موضوع اهمیت دارد؟ حدود 70 درصد از کاربران، اپلیکیشن‌های جدید را از طریق جست‌وجوی گوگل پلی پیدا می‌کنند.

به همین دلیل است که سرعت سایت برای سال ها یک عامل رتبه بندی بوده است و گوگل به طور فزاینده ای بر رفع این مشکل رایج تمرکز می کند. محدوده سنی آن‌ها را مشخص کنید، با علایق و سلیقه‌شان آشنا شوید، سوالاتی که در ذهن دارند را تعیین کنید و به خوبی آن‌ها را بشناسید. بنابراین اگر خودتان سئو را بلد نباشید، تا آخر عمر باید به متخصصان سئو متکی باشید و در درازمدت هزینه‌های هنگفت بپردازید. به همین دلیل است که یادگرفتن سئو انتخابی هوشمندانه است که هم شما را برای سایت خودتان خودکفا کرده، و هم باعث می‌شود که به یک متخصص تبدیل شوید و از این راه نیز کسب درآمد کنید. هرچند که شاید عشق در نگاه اول افسانه باشد؛ اما در دنیای سایت‌ها، بیزاری در نگاه اول قطعاً واقعیت است! شما روی‌هم‌رفته 10 الی 20 ثانیه وقت دارید تا نظر بازدیدکننده‌ای که وارد سایتتان می‌شود را جلب کنید.

این روزها روش های پرداخت اقساطی به رشد و فروش سایت های فروشگاهی بسیار کمک میکند. از جمله درگاه های برنامه نویسی شده توسط  ما میتوان به درگاه اعتباری کرامت, درگاه خرید اقساطی حکمت کارت نیروهای مسلح, درگاه اقساطی تامین اجتماعی و درگاه محاسبه و اقساط چک صیادی اشاره کرد. اگر از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای سایت خود استفاده می کنید، افزونه های متعددی در دسترس هستند که به طور خودکار محتوای شما را با داده های ساختاریافته علامت گذاری می کنند. این راهنما هرچه که باید در مورد سئوی موبایل بدانید به شما آموزش می دهد. تا بتوانید وب‌سایت خود را برای اولویت ایندکس موبایل (Mobile-first index) آماده کنید.

سپس مشکلات یافت شده را برطرف کنید و از آن به بعد، هر یک هفته یک بار چنین کاری را تکرار کنید. سایت خود را طوری بهینه سازی کنید که خزنده به راحتی بتواند آن را پیدا کند و شما نیز راحتتر بتوانید لینکهای بیشتری را ایندکس کنید. خوب است قبل از شروع کار بر روی سئوی موبایل خود، یک تست قابلیت استفاده از موبایل را در گوگل انجام دهید تا ببینید از کجا باید شروع کنید. همانطور که کار می کنید، باید به آزمایش ادامه دهید تا ببینید آیا پیشرفت می کنید یا خیر. هر درخواستی که سایت شما باید انجام دهد بر سرعت سایت شما تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که باید روی کاهش این درخواست‌ها برای بهبود سایت تلفن همراه خود کار کنید.

این ابزار با استفاده از داده‌های دقیق، به شما کمک می‌کند تا روند بهبود را مستقیماً مشاهده کنید. اپلیکیشن App Annie یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای تحلیل اپلیکیشن است که داده‌های کاربردی در مورد رتبه‌بندی، میزان دانلود، درآمد و سایر معیارهای اپلیکیشن‌ها در فروشگاه‌های مختلف ارائه می‌دهد. این ابزار به شما کمک می‌کند تا تغییرات رتبه‌بندی اپلیکیشن خود را دنبال کرده و نقاط قوت و ضعف را تحلیل کنید. فاکتورهای سئو داخلی برای بهینه سازی اپلیکیشن موبایل شامل URL مناسب، عنوان مناسب و توضیحات کوتاه و بلند برنامه هستند. سئوی اپلیکیشن یا ASO (App Store Optimization) به معنای بهینه‌سازی و سئو اپلیکیشن برای مارکت‌‌ و اپ‌استورهایی مثل گوگل‌پلی، بازار، مایکت، آیتونز و… است. این بهینه‌سازی به منظور دریافت بازدید بیشتر از صفحه اپ در مارکت و افزایش نرخ تبدیل ارگانیک (بازدیدکننده‌ای که اپلیکیشن را نصب می‌کند) صورت می‌گیرد.

حال که با جزییات نحوه نمایش معرفی اپلیکیشن آشنا شدیم چطور می‌توان این اجزا را برای دریافت نمایش بیشتر بهینه کرد؟ در ادامه به نحوه اجرای استراتژی ASO می‌پردازیم. در ادامه وقتی قصد آشنایی بیشتر با اپلیکیشن را داشته باشیم توضیحی جامع درباره آن و محتوای نظرات کاربران نمایش داده خواهد شد. در انتهای صفحه نیز اطلاعات کامل developer برنامه و لیستی پیشنهادی از برنامه‌های مشابه یا مرتبط با این اپلیکیشن در دسترس کاربر قرار خواهد گرفت. برای مثال، اپلیکیشنی که در زمینه مدیریت مالی است، با استفاده از کلماتی مثل «مدیریت مالی آسان» یا «حسابداری هوشمند» در عنوان، شانس بهتری برای نمایش در نتایج جست‌وجو دارد. توضیحات باید با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و به‌صورت شفاف، مزایای اپلیکیشن را توضیح دهند. فراموش نکنید که این فرآیند، زمان‌بر است و الگوریتم‌های رتبه بندی اپلیکیشن‌ها نیز مانند موتورهای جستجو، پیوسته در حال تغییر هستند.

فراموش نکنید که ASO یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت محسوب می‌شود و اگر به کیفیت و کارآیی اپلیکیشن خود اطمینان دارید قطعا با کمی صبر به آورده و نتایج خوبی دست خواهید یافت. در این زمینه، کتابی با نام «امپراطوری اپ» در ایران ترجمه و منتشر شده که در بخش‌هایی از آن، به مبحث سئوی اپلیکیشن هم پرداخته شده است. درست مثل گوگل آنالیتیکس برای وب‌سایت، ابزارهای تحلیلی قوی هم برای اپلیکیشن‌ها وجود دارند. اطلاعات و تحلیل‌های این ابزارها به شما کمک می‌کند که متوجه شوید اپلیکیشن در چه شرایطی قرار دارد. البته توجه کنید که مخاطب در موبایل در حال جستجو است و هنگام تایپ از عبارات خیلی طولانی هم استفاده نمی‌کند. همچنین به یاد داشته باشید که اپ‌استورها محیط پویایی دارند بنابراین به طور مداوم باید مارکت و رقبای خود را در آن‌ها بررسی کنید و در صورت نیاز کلمات کلیدی خود را تغییر دهید یا ویرایش کنید.

طراحی واکنش‌گرا به این معناست که طراحی وبسایت به‌طور خودکار با اندازه صفحه نمایش دستگاه کاربر سازگار می‌شود. این روش تضمین می‌کند که محتوای وبسایت به‌طور مؤثر در تمامی اندازه‌های صفحه نمایش نمایش داده شود. برای اطمینان از طراحی واکنش‌گرا، از فریم‌ورک‌های CSS مانند Bootstrap یا استفاده از رسانه‌های کوئری CSS بهره ببرید. در اینجا لازم به ذکر است که یکی دیگر از مسائل مهم در سئو محتوا اصول استفاده از تصاویر در محتوا میباشد. با استفاده از A/B تستینگ می‌توانید بخش‌های مختلف صفحه اپلیکیشن، مانند توضیحات، اسکرین‌شات‌ها و عنوان را آزمایش کنید تا بهترین نسخه را برای جذب کاربران پیدا کنید. کمپین‌های تبلیغاتی در پلتفرم‌هایی مثل گوگل ادز و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به شما کمک کنند تا اپلیکیشن خود را به کاربران بیشتری معرفی کنید و الگوریتم‌های گوگل پلی را تحت تاثیر قرار دهید.

از منوهای کشویی و دکمه‌های بزرگ برای تسهیل حرکت کاربران در سایت استفاده کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که لینک‌ها و دکمه‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند تا به راحتی قابل کلیک باشند. هر زمان که کار به پایان رسید و سایت موبایل شما بهینه شد به گوگل اطلاع دهید تا سایت شما بررسی و ایندکس کند. نیازی به گفتن نیست که موبایل آینده جستجو است و احتمالاً به همین دلیل است که گوگل کل الگوریتم خود را برای تمرکز بر جستجوی تلفن همراه اصلاح می کند. در این مقاله، آخرین تغییرات گوگل درباره Mobile-First Indexing و Core Web Vitals را بررسی می‌کنیم و بهترین استراتژی‌های سئو در 2025 را معرفی خواهیم کرد.

با استفاده از روش‌های ذکر شده، می‌توانید مطمئن شوید که محتوای شما به‌طور مؤثر در تمامی دستگاه‌های موبایل نمایش داده می‌شود و بهترین تجربه ممکن را برای کاربران فراهم می‌کند. با پیگیری و بهبود مستمر، موفقیت شما در دنیای دیجیتال موبایلی تضمین می‌شود. چنانچه قصد دارید یک اپلیکیشن موفق داشته باشید باید تکنیک های مناسب عملیاتی سئو اپلیکیشن افراد را به دانلود و نصب اپلیکیشن ترغیب کنید. با استفاده از خدمات تیم کیان تجارت می توانید به درآمد بیشتر در طراحی اپلیکیشن فکر کنید. کیان تجارت در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت، بهینه سازی سایت و غیره فعالیت دارد.

فروشگاه‌های اپلیکیشن اپلیکیشن‌هایی را که به طور منظم آپدیت می‌شوند، ترجیح می‌دهند. به‌روزرسانی‌های مداوم باعث می‌شود تا اپلیکیشن شما به‌عنوان یک برنامه فعال شناخته شود و شانس بیشتری برای نمایش در نتایج جست‌وجو داشته باشد. شما با نمایش دادن لینک دانلود نرم افزار در بالای نسخه موبایل و بسایت نیز می توانید بازخورد فوق العاده ای دریافت کنید. مخصوصا وقتی که سایت بهینه ای برای موبایل داشته باشید که همیشه تحت کنترل است. سایت شما امروز ممکن است در صفحه اول گوگل جا خوش کند؛ اما روز بعد سایت دیگری با سئوی قوی‌تر روی کار می‌آید و جای آن را می‌گیرد.

امتیاز و نظرات مثبت کاربران در بهینه سازی اپلیکیشن موبایل در موتورهای جستجو ارتباط مستقیمی خواهد داشت. در واقع طبق الگوریتم های سئو، گوگل اپلیکیشن های برتر با امتیازات بهتر را در رتبه بالاتری نسبت به بقیه خواهد گذاشت. به عبارتی دیگر، گوگل کلمات کلیدی را بیشتر در نظرات کاربران سرچ می کند که با افزایش تعداد نظرات مخاطبان، آن کلمات کلیدی بیشتر دیده شده باشند. از سویی دیگر، کاربران جدید با مشاهده نظرات کاربران دیگر به دانلود یا عدم دانلود اپلیکیشن تصمیم می گیرند. پس برندینگ اپلیکیشن شما و افزایش تعداد نصب نیز با نظرات مثبت کاربران ارتباط مستقیمی دارد.

اگر کلمه کلیدی وکیل آنلاین را در مارکت های مختلف جستجو کنید، اپ دیجی حق را در رتبه های بالا مشاهده خواهید کرد. استفاده از فراخوان‌های جذاب و واضح، مانند "همین حالا نصب کنید!" یا "امروز تجربه کنید!" در توضیحات اپلیکیشن، کاربران را به دانلود تشویق می‌کند. الگوریتمی که گوگل برای رده بندی اپلیکیشن ها استفاده می کند با الگوریتم اپ استورها تفاوت دارند؛ پس استفاده از کلیدواژه و طبقه بندی آن ها برای سرچ گوگل و اپ استورها متفاوت است. فونت هایی که برای سایت های دسکتاپ مناسب هستند، ممکن است برای موبایل مناسب نباشند. از فونت های بزرگ و خوانا استفاده کنید که کاربران موبایل به راحتی بتوانند آن ها را بخوانند.

طراحی ریسپانسیو به معنای ایجاد سایتی است که به طور خودکار با اندازه صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف سازگار می‌شود. این روش بهترین راه برای اطمینان از نمایش صحیح سایت در موبایل، تبلت و دسکتاپ است. گوگل نیز طراحی ریسپانسیو را به عنوان بهترین روش برای سئو موبایل توصیه می‌کند. اگر به کاربران تلفن همراه توجه نکنید احتمالا حجم عظیمی از ترافیک را از دست خواهید داد. اگر سایت شما مناسب نیست یا محتوای کمتری را در سایت تلفن همراه خود نشان می دهد، به دست آوردن رتبه های خوب برای شما دشوار خواهد بود.

این ابزار داده‌های دقیقی ارائه می‌دهد تا بتوانید بهینه‌سازی ASO را مؤثرتر انجام دهید. Split Metrics ابزاری برای آزمایش A/B صفحات اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپلیکیشن است. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا صفحات مختلف اپلیکیشن را تست کنید و بفهمید کدام طراحی یا توضیحات کاربران را بیشتر به دانلود ترغیب می‌کند. بر اساس آمارهای اخیر، بیش از ۶۰٪ از جستجوهای اینترنتی از طریق دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود. این رقم نشان‌دهنده این است که کاربران ترجیح می‌دهند از موبایل برای جستجو، خرید و تعامل با برندها استفاده کنند.

برای موفقیت بیشتر، همکاری با یک تیم حرفه‌ای در طراحی سایت شرکتی نیز می‌تواند مسیر شما را هموارتر کند. به‌عنوان مثال، اپلیکیشنی که در دسته‌بندی «بازی‌های سوم‌شخص» قرار دارد، باید با دقت کلمات کلیدی مرتبطی مانند «بازی TPS»، «تمرین»، و «بازی شوتر سوم شخص (بدون رعایت نیم‌فاصله)» را انتخاب کند. همچنین، با طراحی و در نظر گرفتن اسکرین‌شات‌های جذاب گرافیکی از محیط بازی یا ابزارهای گیم می‌توان کاربران و گیمرهای بیشتری را جذب کرد. گوگل از سال ۲۰۱۹ به بعد، از Mobile-First Indexing استفاده می‌کند که اهمیت سئوسازی موبایل را نمایش میدهد. این به معنای آن است که گوگل نسخه موبایل سایت شما را برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. اگر سایت شما برای موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، احتمال کاهش رتبه‌های شما در نتایج جستجو وجود دارد.

ASO در اکثر مواقع به سئو (بهینه سازی موتور جستجو) اپ استور مرتبط است. در واقع می توان بین این دو فرآیند شباهت هایی پیدا کرد نظیر؛ بهینه سازی کلمات کلیدی، بک لینک و بهینه سازی نرخ تبدیل. تفاوت اصلی بهینه سازی اپ استور و بهینه سازی موتور جستجو عوامل تأثیرگذار در رنکینگ آن است. همچنین ASO برای اپ های موبایل طراحی شده است در حالیکه سئو برای وب سایت ها اعمال می شود. این در حالی است که هر ساله گوگل عوامل زیادی را لحاظ کرده و مدام در حال توسعه لیست خود است اما لیست عوامل امتیازدهی برای ASO  بسیار کوتاه تر است که در نتیجه باعث افزایش دانلود اپلیکیشن می شود. خزنده گوگل ابتدا نسخه موبایل سایت‌ها را بررسی می‌کند و سپس نسخه دسکتاپ را بررسی می‌کند.

گوگل سایت‌هایی را که از پنجره‌های بازشو یا میان‌افزارهای بزرگ برای تبلیغ خبرنامه، فرم‌های ثبت‌نام یا تبلیغات استفاده می‌کنند جریمه می‌کند. با این وجود زیاد مشاهده می شود که برخی سایت های بزرگ این اشتباه را انجام می دهند. Viewport عرض صفحه را برای دستگاه مورد استفاده برای مشاهده آن تعیین می کند. با تعیین یک نمای صحیح، مطمئن می شوید که بازدیدکنندگان با دستگاه های خاص نسخه مناسب سایت شما را دریافت می کنند. عدم انجام این کار را ممکن است باعث شود سایت دسکتاپ به یک کاربر گوشی هوشمند با صفحه نمایش کوچک نشان داده شود.

بررسی‌ها نشان داده‌اند شکل ظاهری آیکون بسیار در جلب توجه مخاطب تاثیرگذار است. هر چه آیکون برنامه‌ای جذاب‌تر باشد، تعداد دانلود آن نیز افزایش می‌یابد. همچنین در انتخاب رنگ مناسب برای اپلیکیشن و آیکون آن نیز دقت کافی داشته‌باشید. Spotify با استفاده از A/B تستینگ، به‌طور مداوم طراحی صفحه خود را بهینه‌سازی کرده است. توضیحات مختصر و مفید با استفاده از Long-tail Keywords مثل "بهترین موسیقی آنلاین" باعث شده است که کاربران هدفمند جذب شوند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری